İLKOKUL
KAPSAYICILIK POLİTİKASI
KOMİSYON ÜYELERİ
Elçin Kızılkaya – Müdür
İnci Er – PYP Koordinatörü
Demir Sipahi – Müdür Yardımcısı
Ersin Ciğerci – Rehber Öğretmen
Tuğba Şahin – Rehber Öğretmen
Kübra Akdeniz – Danışma Sorumlusu
Ersin Ciğerci – Rehber Öğretmen
Tuğba Şahin – Rehber Öğretmen
Kübra Akdeniz – Danışma Sorumlusu
Sürüm tarihi : Mayıs-2020
Versiyonu : V1
IB MİSYONU
Uluslararası Bakalorya, kültürler arası anlayış ve saygı ile daha iyi ve daha huzurlu bir dünya oluşturulmasına yardımcı olacak araştıran-sorgulayan, bilgili ve duyarlı genç insanlar yetiştirmeyi amaçlar. Bu yüzden organizasyon, güçlü uluslararası eğitim programları ve değerlendirmeler geliştirmek üzere okullar, hükümetler ve uluslararası organizasyonlarla çalışmaktadır. Bu programlar, dünya genelinden öğrencileri, diğer insanların da farklılıklarıyla birlikte kendi doğrularına sahip olabileceklerini anlayan, etkin, sevecen ve yaşam boyu öğrenmeye inanan bireyler olmaya teşvik eder.
ÖZEL MÜRÜVVET EVYAP OKULLARI VİZYONU ve MİSYONU
Vizyon
Özel Mürüvvet Evyap Okulları ülkemizin ve dünyanın ihtiyaçları doğrultusunda; nitelikli, yenilikçi ve yüksek teknolojiyi etkin kullanabilen, etik değerleri sahiplenmiş, toplumun ve dünyanın hızla değişen şartlarına uyum sağlayabilen bireyler yetiştirmeyi hedeflemektedir.
Misyon
Yaşadığımız toplumdaki tüm paydaşlarımızla, Özel Mürüvvet Evyap Okulları;
- Evrensel değerleri özümseyen,
- Türkçeyi ve en az bir yabancı dili, iletişiminde etkin kullanabilen,
- Sorgulayan ve araştıran, bilimsel, analitik ve sentezleyici düşünebilen,
- İçinde bulunduğu çevreye ve doğaya hassas,
- Farklı kültürlerin olduğu bilinciyle onlara saygılı ve duyarlı,
- Yaşam boyu öğrenme becerisine sahip,
- Sanat, spor ve sosyal sorumluluk etkinliklerinin en az birinde yer alabilen,
- Atatürk ilke ve inkılâpları ışığında topluma lider ve model olabilecek bireyler yetiştirmeyi amaçlar.
1.KAPSAYICILIK POLİTİKASI HAKKINDA
Bu belgenin amacı, Özel Mürüvvet Evyap Okulları’nın kapsayıcılık felsefesi, amaçları ve uygulamaları hakkında okul topluluğunu bilgilendirmektir.
Bu politikanın uygulanması tüm okul topluluğunun sorumluluğundadır.
Bu belgenin ilk sürümü, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında oluşturulmuştur. Her eğitim-öğretim yılı öncesinde Eylül ayında, Kapsayıcılık Politikası Komisyon üyeleri tarafından gözden geçirilir ve gerek duyulursa güncellenir. Güncel sürüm, okul topluluğu ile paylaşılır.
2.KAPSAYICILIK FELSEFESİ
Kapsayıcı eğitim yaklaşımı, öğrencilerin arasındaki farklılıkları ve öğrencilerin farklı ihtiyaçlarını bir problem olarak değil, öğretimi zenginleştirmek için bir fırsat olarak ele alır. Özel Mürüvvet Evyap Okulları olarak, tüm öğrenenlerin bireysel özellikleri ve aile geçmişleri gözardı edilmeden, yüksek kaliteli eğitim almasını benimsiyoruz. Tüm öğrencilerden yüksek beklentilerimiz vardır. Doğru destekle her öğrenciye başarılı olması için fırsat sağlarız.
Özel Mürüvvet Evyap Okulları, IB felsefesi, IB Program Standartları ve Uygulamaları ve PYP Gereklilikleri ile tutarlı, yerel yasalarla ve okul politikalarıyla uyumlu ve tüm okul topluluğunun kolayca ulaşabileceği ve sahiplenebileceği bir Kapsayıcılık Politikası uygular. Kapsayıcılık politikası, okulda uygulanan işleyişin, yasal gerekliliklerle tutarlı kalmasını sağlar.
Özel Mürüvvet Evyap Okulları, fiziki özellikleri, mevcut kaynakları ve öğrenme desteği koşulları bağlamında, başta okul çalışanları, öğrenciler ve ebeveynler olmak üzere tüm paydaşları, öğrenme sürecinin ortaklığına dahil etmek için çaba gösterir.
3.AMAÇLAR
- Özel Mürüvvet Evyap Okulları, kaynakların (uzmanlık alanları, öğrenme ihtiyaçları için uzman kişiler, okulda uygulanan testler, okula fiziksel erişim, bütçe planı) planlanması ve kullanılması için okul topluluğuna yeterli desteği vermek,
- Öğrenme desteği ihtiyaçları konusunda, velilerle sürekli iletişim içinde olmak ve ihtiyaçların karşılanması için işbirliği yapmak,
- Bireyselleştirilmiş Öğrenme Planlarını (BÖP) hazırlarken;
- tıbbi ve psikolojik etiketlemelerden daha çok, bireysel yetkinlik düzeylerine odaklanmak,
- izlemede, önyargıdan uzak ve kanıt odaklı olmak,
- öğrencinin, sosyal, duygusal, bilişsel ve duyusal ihtiyaçlarını göz önünde bulundurmak,
- bilgi gizliliği ilkesine uygun davranmak,
- bireyselleştirilmiş öğrenme planı gelişimi, gerekli olan yerlerde yerel bağlamları ve kanunları göz önüne almak,
- öğrencilerin dil profillerini dikkate almak,
- Hazır bulunuşluk değerlendirmeleri, hedef belirleme çalışmalarının belgeleri, bireyselleştirilmiş öğrenme planları ve uygulama kanıtlarının, öğretmen portfolyosuna eklenmesi yoluyla, öğrenme süreci izleme ve raporlama sistemini sürdürülebilir kılmak,
- Okul-öğrenci-veli işbirliğiyle oluşturulan bireyseleştirilmiş öğrenme planları aracılığıyla, her öğrencininin güçlü yanlarına ve ilgi alanlarına önem vermek, öğrencinin farkında olmasını sağlamak, farklılaştırılmış öğretim uygulamak,
- IB öğretme ve öğrenme yaklaşımlarıyla ve IB Öğrenen Profiliyle uyumlu öğretme ve öğrenme yöntem ve araçları kullanmaktır.
4.UYGULAMALAR
4.1.YASAL GEREKLİLİKLER
Özel Mürüvvet Evyap Okulları, MEB Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği (Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği, 2020) ve Kişisel Verileri Koruma Kanunu’na (Kişisel Verilerin Korunması Kanunu, 2016) uygun olarak hareket eder.
4.2.KAYIT-KABUL
Okulumuzun kayıt kabul politikasına(EK 6) uygun olarak öğrenci kayıtları yapılır.
Her öğrencinin farklı özellikleri göz önünde bulundurularak, okulumuzda dil, din, ırk ve cinsiyet gözetmeksizin her öğrenci eşit kabul edilir. Eğitimde, bireysel farklılıklara saygı esasında, bütüncül ve insancıl bir anlayış benimsiyoruz.
Öğrencilerimizin okula kabul süreci, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Biriminin, aday öğrencinin mevcut gelişim düzeyini sağlıklı şekilde değerlendirmek amacıyla aile ve öğrenciyle yaptığı görüşmelerle başlar. Bu görüşmeler; hazır bulunuşluk(EK 1), bireysel görüşme ve gözlem formları ( EK 2) üzerinden gerçekleşir. Yapılan görüşmelerin değerlendirme sonuçları aile ve yöneticilerle paylaşılır. Gerekli olan durumlarda öğrenciler yönlendirilir.
Okula kabul sürecinde beklenen genel koşullar şu şekildedir;
- Öğrenci ebeveyni, okul ile iş birliği içinde olmayı kabul eder.
- Akademik ve sosyal becerilerin makul düzeyde olması beklenir.
- Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerimizin gerekli durumlarda yardım alması ya da farklı bir kuruma yönlendirilmesinde ebeveyn iş birliğini kabul eder.
- Öğrencinin geçmiş yaşantısı ve okul deneyimi hakkında doğru bilgilerin iletilmesi beklenir.
4.3.ÖĞRETME VE ÖĞRENME
4.3.1.Ortak Planlama (İş birliği)
- Öğrenme sürecinin, tüm çocukları içeren ortak bir vizyon ışığında, tüm okul topluluğunun ve dolayısıyla okuldaki tüm eğitimcilerin sorumluluğu olduğu inancındayız. Bu inançla, öğrenme etkinliklerini, işbirliği içerisinde planlıyor, uyguluyor, ölçüp değerlendiriyor ve raporluyoruz.
- Okul sorgulama programı geliştirilirken, okul topluluğunun geri ve ileribildirimlerinden yararlanılır.
- Öğretmenler kendi akademik disiplinlerinin sınırlarının ötesine bakma kapasitelerini geliştirmek ve müfredat uygulamalarını öğrencilerin farklılıklarına göre uyarlamak için çalışır.
- Müfredat uygulamaları, ortak planlama yoluyla farklı derslerde tüm okul topluluğu için öz dönüşümlü düşünme yoluyla ses-tercih-sahiplenme fırsatları sunar.
- Ortak planlama, tüm öğretmenler için yeni fikirler yaratma, kazanma, benimseme becerilerini sergileme ve geliştirme fırsatları sunar.
- Ortak planlama, öğrencilere disiplinler üstü öğeler yoluyla farklı dersler arasında bağlantılar kurma fırsatları sunar.
- Ortak planlama, öğretmen-öğrenci arasında işbirliği fırsatları sağlayarak, öğrenenin kendi öğrenme sürecinin öznesi olmasını sağlar.
- Öğretmenler ortak planlama ile öğrenim ve öğretim deneyimini zenginleştirmek için farklı bakış açısı içeren fikir ve önerilerini sunar.
4.3.2.Yazılı Müfredat
Uygulanan eğitim ve öğretim programları, IBPYP müfredat çerçevesinde Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği(Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği, 2020) ve Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’nin (Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Kurumları Yönetmeliği, 2019) uygulamalarına ve kazanımlarına uygundur. Her ders için hazırlanan Kapsam ve Sıralama belgeleri (EK 3) farklılaştırılmış öğretim uygulamalarımız için temel oluşturur. Her öğrenci için BÖP (Bireyselleştirilmiş Öğretim Planı) hazırlarız.
4.3.3.Öğretilen Müfredat
Özel Mürüvvet Evyap Okulları olarak yapılan uygulamalar ve öğrenme deneyimleri öğrencilerin hazırbulunuşluk (hazır olma durumu), ilgi alanları ve öğrenme tarzlarına dayanır. Hazırlanan içerik ve faaliyetler öğrencinin farklı ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde geliştirilir. Farklılaştırılmış öğretimi benimsiyoruz. Öğrencilerin ilgi ve öğrenme stilleri gibi bireysel farklılıklarını kabul eden ve bu özelliklere uygun tasarımlar geliştirerek her bireye başarılı olma fırsatı tanıyoruz. Öğrencilerin problem çözme, iletişim kurma, biliş ötesi becerilerini geliştirmelerini hedefliyoruz. Tasarladığımız öğrenme deneyimleriyle, rutinlerde ve geçişlerde, öğrencilerde pozitif bir tutum gelişmesini amaçlıyoruz. Fiziksel çevreyi, her bir öğrencinin özgün ihtiyaçlarını karşılaması için uyarlıyoruz. Öğretim ve öğrenimde, kilit kavramlar ve becerilere odaklanıyoruz. Kapsayıcı bir öğretim için çeşitli öğretim yöntem ve teknikleri uyguluyoruz. Bu uygulamalarımızdan bazıları;
- Her öğrenci için BÖP (Bireyselleştirilmiş Öğretim Planı) hazırlarız.
- İşbirlikli öğretim (Grupla çalışma)
- Sınıf içerisinde istasyon tekniği ve diğer esnek gruplama yöntemleri
- Bireyin ihtiyaçlarına uyarlanmış çalışma yaprakları
Bu sayede öğrencilere, ortak çalışma becerilerini, dinleme, eleştirel düşünme kişilerarası beceriler ve küçük grup becerilerini (iletişim, güven, liderlik, karar verme, çatışma çözümü) geliştirme fırsatı sunuyoruz. Materyaller ve araç-gereçler görünür ve öğrencilerin erişebileceği düzeyde konumlandırılır. Öğrenci böylece bağımsız olarak erişebilir. Katılım gerçek ilişkilerin gelişmesini teşvik eder, tüm çocuklara ait olma duygusu ve aynı zamanda eşitliğe saygı duyma bilincini geliştirir. Tüm yeteneklerden çocuklar birbirinden öğrenme fırsatı yakalar. Deneyimler ve rutinler uyarlanır, böylece doğal ortamda tüm çocuklar aktif olarak katılabilir ve anlamlı olarak birbirlerini destekler.
4.3.4.Ölçme-Değerlendirme
Kapsayıcı değerlendirme, öğrencileri değerlendirmekten daha fazlası ile ilgilidir. Bu öğrencilerin ve eğitmenlerin ders öğrenme hedeflerine ulaşma konusunda öğrencinin ilerlemesini anlamalarını sağlayan süregiden faaliyetlerdir. Ölçme Değerlendirme ile ilgili belirlenen hedef, amaçlarımız ve değerlendirme odaklı yapılan çalışmalar, Ölçme-Değerlendirme Politikamızda (EK 7) belirtilmiştir. Ölçme ve değerlendirme, öğretme ve öğrenmenin bir parçasıdır. Öğrencilerin öğrenmelerini göstermeleri için çeşitli fırsatlara sahip olmalarına olanak tanır (sınıf içi ve sınıf dışı ödevleri, bağımsız ve grup çalışmaları ).
Yapılan çalışmalarda önceliğimiz, öğrenenin sesi ve tercihleridir. Bu sayede önceki öğrenmelerin değerlendirilmesi , öğrencinin güçlü ve geliştirilmesi gereken yanları, öğrenme fırsatlarının geliştirilmesi ve desteklenmesi sağlanır.
Testler, kısa sınavlar ve proje çalışmaları yapılmaktadır. Bunlar resmi olarak not verilen ödevlerdir ve öğretmenlerin öğrenci öğrenmesini değerlendirme ve geribildirim verme yollarından birisidir. Ödev gibi biçimlendirici değerlendirmeler, öğretmenlerin, öğrencilerin gerekli beceri ve bilgileri geliştirmelerine fırsat sağlamak için kullandıkları araçlardır.
Öğrencinin ihtiyaç duyduğu belirlenen derslerde ek ders (etüt) çalışması yapılır. Haftada iki saat belirlenen alanlarda (Matematik, Hayat Bilgisi, Türkçe, İngilizce) öğrenciye ders desteği sağlanır.
Öğrenci öğrenimi, erken, sık değerlendirme ve öğrenmeye yönelik geri bildirimle teşvik edilir. Kapsayıcı değerlendirme, nicel ve nitel verilerin bir karışımını içerir. Değerlendirme çoklu ve çeşitli öğrenci performansı yöntemlerini kullanır. Öğrenci öğreniminin gelişim süreci, öz-değerlendirme ve öz-farkındalığı teşvik eden alıştırmalar veya ödevlerin yanı sıra, öğretmen-akran-grup değerlendirmeleri ile takip edilir ve geri/ileri bildirim sağlanır. Öğrenme ve gelişimin okul dışında da sürdüğünden hareketle, ailenin evde gözlemlediği eylemlere dair geri bildirimler de dikkate alınır.
4.4.Kaynaklar ve Destekler
Kaynaklar ve sunulacak destekler, öğrenme deneyimini güçlendirmek adına öğrencilerin farklılıklarına ve ihtiyaçlarına uygun olarak planlanır ve düzenlenir. Bu kaynak ve destekler aşağıda listelenmektedir.
- PDR (Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik) Servisi ve çok çeşitli ek branş destekleri (drama, dans, satranç, Akıl Oyunları vb)
- Teknolojik kaynaklar ve amaca özel kullanım alanları (Akıl Oyunları dersliği, fen ve doğa atölyeleri, bilgisayar laboratuvarı, görsel sanatlar atölyesi, müzik sınıfları, kütüphane, cep sinemaları, spor salonları, çok amaçlı salon, bahçede Açık Sınıf alanı vb)
- Etütler, kulüpler ve ek uygulamalar (jimnastik, müzik, resim, drama gibi)
- Sosyal sorumluluk projeleri
- Sınav odaları
- Çeşitli ölçme-değerlendirme yöntem ve araçları (sunumlar, ders içi projeler, değerlendirme kağıdı üzerinde yapılabilecek görsel düzenlemeler, vb )
- Sağlık hizmetleri
- Fiziksel erişilebilirlik donanımları (tekerlekli sandalye ile ulaşımı sağlayan rampalar, asansör, vb)
5.Roller ve Sorumluluklar
Kapsayıcılık uygulamalarında, okul yönetiminin, IBPYP koordinatörünün, öğretmenlerin, öğrencilerin, velilerin öğretimin farklılaştırılması açısından önemli rol ve sorumlulukları bulunmaktadır. Bu rol ve sorumluluklar şunlardır:
5.1.1.Pedagojik Liderlik Takımı:
- Öğrencilerin öğrenme farklılıkları için rehberlik alabilmelerini sağlar.
- Okul çalışanlarında ve öğrencilerde kapsayıcılık ile ilgili farkındalık sağlar.
- Kapsayıcılık politikasının uygulanmasını ve devamlılığını sağlamak için gerekli kaynakları temin eder.
- Eğitim programının öğrenme güçlüğü olan öğrenciler ile ilgili yasa ve düzenlemelere göre uygunluğunu kontrol eder.
- Paylaşılan bilgilerin gizliliğini sağlar.
5.1.2.IBPYP Koordinatörü:
- Öğrenmeyi desteklemek için okul çalışanları ile işbirliği içinde çalışır.
- Kapsayıcılık uygulamalarını, okul çalışanları için mesleki gelişim ve diğer paydaşlar için bilgilendirme çalışmaları (yayınlar, toplantılar, çalıştaylar, vb) ile destekler.
- Politikanın IB’nin Kapsayıcılıkla ilgili standart ve uygulamalarıyla uyumlu olmasını sağlar.
- Paydaşların IB’nin Kapsayıcılıkla ilgili yayınlarına erişimini kolaylaştırır.
5.1.3.PDR (Psikoloji Danışmanlık ve Rehberlik) Birimi
- Öğrencilerin öğrenme farklılıkları ile ilgili çalışmaların planlanması, uygulanması, izlenmesi, raporlanması ve bu çalışmaların kayıt altına alınmasına liderlik eder.
- Her öğrenen için okula kayıt olduğu andan itibaren gelişiminin kayıt edildiği ve saklandığı sistemlerin KVKK(Kişisel Verilerin Korunması Kanunu, 2016) kapsamında işleyişinden sorumludur.
- Öğrencilerin öğrenme farklılıkları ile ilgili PLT, öğretmenler, veliler ve gerektiğinde dış paydaşlar (uzmanlar, psikologlar, vb) ile iletişim ve işbirliği halinde çalışır.
5.1.4.Öğretmenler:
- Öğrencilerin öğrenme farklılıkları ile ilgili PLT, PDR Servisi ve veliler ile iletişim halinde çalışır.
- Her öğrenci için uygun destekleyici çalışmalar ve uygulamalar yapar.
- Her öğrencinin gelişimini düzenli olarak kayıt altında tutar ve müfredat planlamasına temel alır.
- Paylaşılan bilgilerin gizliliğini sağlar.
5.1.5.Öğrenciler:
- Okul yönetiminden ve çalışanlarından yardım ister.
- Derslere ve görüşmelere aktif katılır.
- Başkalarının haklarına saygı duyarak kendi haklarına sahip çıkar ve sorumluluklarını kabul eder.
5.1.6.Veliler:
- Öğrenmenin desteklenmesine ilişkin gerekli belgeleri ilgili kişi ve kurumlardan alarak okul ile bilgi paylaşımı ve işbirliği içinde bulunur.
- Öğrenmeyi etkileyebilecek olayları ve durumları okula bildirir.
- Çocuklarının eğitiminde aktif rol oynar.
6.ÖZEL EĞİTİM İHTİYAÇLARI
Öğrencilerimiz eğitim dönemi içinde öğretmenler ve PDR birimi tarafından akademik, sosyal ve bilişsel olarak takip edilmektedir. Aşağıda belirtilen davranış özellikleri gözlemlendiği durumlarda sınıf öğretmeni PDR birimine bilgilendirme yapar. Bunun üzerine PDR birimi tarafından sınıf öğretmeni ile birlikte öğrenci hakkındaki gözlemler “Eğitsel Değerlendirme İsteği Formu” (EK 4) doldurarak veli ile işbirliği halinde bağlı bulunulan Rehberlik Araştırma Merkezine (RAM) yönlendirme yapılır. Rehberlik Araştırma Merkezi okula gönderilen bir tanılama durumunda ise aşağıda belirtilen dikkat edilmesi gereken noktalar bölümündeki bilgiler dikkate alınır ve öğrenci için Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) oluşturularak uygulanır.
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Davranış Özellikleri
ÖZEL ÖĞRENME
ÖZEL YETENEK
|